Sõnastik
Nissani veebisaidil kasutatavate tehniliste mõistete seletus.
Mõiste, mida otsite, algab tähega...
A–F
Nimetus | Kirjeldus |
ABS | Pidurite blokeerumisvastane süsteem, mis sekundi murdosa jooksul korduvalt rakendab ja vabastab pidureid, et rattad ei lukustuks ja autot oleks lihtsam kontrollida. |
Aktiivse pidurduse piiratud libisemissüsteem | Aktiivse pidurduse piiratud libisemissüsteem (ABLS) tunnetab rataste ühel kohal ringikäimist, rakendab ühel kohal pöörlevatele ratastele pidurit ja suunab võimsuse rattale/ratastele, mis on parima haarduvusega. |
Aktiivne mootoripidurdus (AEB) |
Süsteem, mis aitab vähendada sõidukiirust, toetades pidureid, rakendades vähesel määral mootoriga pidurdamist. |
Aktiivne mürasummutus/aktiivne mürakontroll |
Aktiivne mürakontroll (ANC), mida tuntakse ka kui mürasummutust või aktiivset müravähendust (ANR), on meetod soovimatu heli vähendamiseks. See kasutab spetsiaalset heli, mis on loodud soovimatut heli nullima. |
Aktiivne sõidukontrollisüsteem |
Süsteem, mis reguleerib mootori pöördemomenti ja rakendab õrnalt pidureid, et vähendada õõtsumist ees ja taga. |
Aktiivne heliparendus |
Simuleeritud mootoriheli, mida väljastab auto audiosüsteem. |
Aktiivne sõidukontrollsüsteem |
Aktiivne sõidukontrollsüsteem pidurdab pööramise ajal või libedal pinnal sisemisi rattaid, et vähendada alajuhitavust. Seega toimib see sarnaselt suurhõõrdediferentsiaalile. |
Automaatkäigukast | Ülekanne, mis vahetab automaatselt käike üles ja alla. |
CO2 emissioon | Süsinikdioksiidigaaside kogus, mida sõiduk tekitab. CO2 on saasteaine. |
CVT-käigukast | Sujuvalt muutuva ülekandearvuga käigukast. Ülekande suhe muutub progressiivselt, mitte astmeliselt, nagu manuaalkäigukasti või tavalise automaatkäigukasti puhul. Süsteem kasutab metall-kiilrihma – Nissani CVT puhul rullikutega kiilrihma. |
dCi | Ühisanuma otsesissepritse ehk otsesissepritsega diiselmootori süsteem, mida kasutatakse enamikus Renault' ja Nissani sõidukites. See sisaldab kõrgsurveanumat, mis varustab kütusega eraldi pihusteid iga silindri jaoks. |
Diferentsiaal | Ülekande komponent, mis asub käigukasti ja veorataste vahel. Diferentsiaal võimaldab vasak- ja parempoolsetel ratastel liikuda pööramise ajal erineva kiirusega. Lisadiferentsiaal neljarattaveoga sõidukitel esi- ja tagatelje vahel hoiab ära rataste tasakaalust väljaminemise, kui veavad kõik neli ratast. |
DIG-T | Bensiini otsesissepritsega turbomootor. |
EBD | Elektrooniline pidurdusjõu jaotamine on osaks mõnedest ABS-süsteemidest. See jaotab pidurdusjõudu esi- ja tagarataste vahel, et säilitada võimalikult hea stabiilsus, olenemata koormast või piduripedaalile avaldatavast survest. |
EGR (Exhaust Gas Recirculation / heitgaaside retsirkulatsioon) | EGR-süsteem kogub heitgaase ja suunab need läbi sisselaskekollektori tagasi mootorisse. See vähendab põlemisprotsessis kuluva hapniku kogust ja seega vähendab ka mootori temperatuuri ja lämmastikoksiidide heidet. |
Elektriline panoraam-katuseluuk | Elektriga juhitav täissuuruses läbipaistev katuseluuk. |
Elektriline tagaluuk | Elektriga avatav/suletav tagaluuk. |
Esivõreluuk | Esivõreluugi kasutamine võimaldab suurendada sõiduki aerodünaamilisust, sulgedes õhuvoolu läbi radiaatori, kui seda vaja pole. Esivõreluuk sulgub automaatselt kiirusel üle 30 km/h ja avaneb vaid siis, kui andurid tuvastavad, et mootor vajab rohkem jahutust. |
ESP | Elektrooniline stabiilsusprogramm. ESP stabiliseerib automaatselt sõidukit, rakendades pidureid igale rattale eraldi ja vähendades vajaduse korral mootori pöördemomenti. See kasutab andureid, et mõõta rataste pöörlemiskiirust, roolinurka ja sõiduki pöörlemist ümber vertikaaltelje. |
Esikokkupõrke ennetussüsteem | Kokkupõrkeohtu tuvastav süsteem. See annab helilise ja visuaalse hoiatuse ning kui juht kiirust ei vähenda, rakendab pidurid. |
G–L
Nimetus | Kirjeldus |
GPS | Globaalne positsioneerimissüsteem, mida kasutatakse navigeerimisseadmetes. GPS kasutab sõiduki asukoha määramiseks satelliiditehnoloogiat, et navigeerimissüsteem saaks juhti juhendada. |
H5ft | Mootori 1.2 DIG-T koodnimi (saadaval mudelitele Juke, Pulsar ja Qashqai). |
Infoekraan | Kuvab hulgaliselt sõitmise ja autoga seotud teavet, mis muudab sõitmise mugavamaks (nt mootori jahutusvedeliku temperatuur, mootoriõli temperatuur, ülekande õlirõhk, ülekandeõli temperatuur, ülelaadimisrõhk jne). |
Isofix-lasteiste | Rahvusvaheline standard lapseistme kinnituspunktidele, mida kasutavad kõik autotootjad. |
Jaotuskast | Jõuülekande komponent, mida kasutatakse neljarattaveoga sõidukites. Kui sõiduk lülitatakse neljarattaveorežiimi, saadab jaotuskast esiratastesse jõudu. |
Juhi väsimuse hoiatussüsteem | Juhi väsimuse hoiatussüsteem (DAA) aitab juhil keskendumist säilitada. Andurid jälgivad sõidustiili ja vilgutavad armatuurlaual hoiatust (kohvitassi sümbol), kui juhtimine muutub korrapäratuks, osutades juhi vajadusele puhata. |
Kandevõime | Koormus, mida sõiduk jõuab kanda, kui arvata välja juht ja kütus. |
Kardaanvõll | Võll, mis kannab tagarattaveoga sõidukis jõudu ülekandest diferentsiaali. |
Kaugtuleautomaatika (kaug-/lähitulede automaatika) |
Spetsiaalne tarkvara kasutab suure eraldusvõimega kaamerat, et lähenevatest sõidukitest lähtuvalt kaugtulesid ja lähitulesid ümber lülitada. |
Keerdvedru | Spiraalikujuline vedru. Keerdvedrusid kasutatakse enamiku sõidukite vedrustuses. |
Kere liikumise kontroll | Kere liikumise kontroll juhib sõiduki kere liikumist, et täiendada vedrustuse amortiseerimisest saadavat kontrolli sõiduki üle. |
Keretüüp | Sõiduki tüüp, mis on määratletud vastavalt selle kere kujule või stiilile, näiteks sportauto, maastikuauto jne. |
Ketaspidur | Pidur, mis kasutab pidurisadulat, et lükata piduriklotside paar vastu pöörlevat piduriketast. |
Kliirens |
Kõrgus auto põhjast maapinnani. |
Ksenoontuli | Lamp, mis tekitab valgust elektrikaare abil. Selle valgustusvõimsus on suurem kui tavalisel halogeenpirnil, ometi kulutab see vähem energiat. |
Kütuseelement | Arendamisel olev energiasüsteem. Kütuseelement tekitab hapnikku ja vesinikku kombineerides elektrit. Selle ainus jääkprodukt on veeaur. |
Kütuse sissepritse | Kütuse sissepritse viib täpselt mõõdetud koguse kütust mootori põlemiskambrisse. See on tõhusam kui karburaatorid, mida kasutati bensiinimootorites varem. |
Küünalvedrustus | Vedrustuse komponent, milles on ühes tugivardas amortisaator ja keerdvedru ja mille ülaosa paikneb otse kerel. |
Liiklusmärkide tuvastussüsteem | Ette suunatud kaamera, mis loeb automaatselt kiiruspiirangu märke ja kuvab loetud teabe juhile. See funktsioon töötab kogu Euroopas, olenemata riiklikust märkide tüpograafiast. Lisaks saab see aru, kui mõned riigid kehtestavad saju korral madalama kiiruspiirangu, kuvades sel juhul nii kuiva kui märja ilma piirangud. |
Liikuva objekti tuvastus | Liikuvate objektide tuvastamine – kas ühe kaameraga ainult taga või nelja kaameraga ümber terve auto (täisvaatemonitor). |
M–R
Nimetus | Kirjeldus |
Mäest laskumise kontrollsüsteem | Kui mootoriga pidurdamine ei aeglusta järsust nõlvast neljarattaveoga alla sõites autot piisavalt, säilitab mäest laskumise kontrollsüsteem automaatselt kiirust ja pidurisurvet, et laskumine oleks kontrollitud. |
NATS | Nissani vargusvastane süsteem. Alarmi täiendus välise perimeeterkaitse ja salongi ultrahelikaitsega. |
NBAS | Nissani pidurdusabi süsteem. See võimendab piduritele rakenduvat survet, aidates avariiolukorras kiiremini peatuda. Süsteem mõõdab juhi poolt piduripedaalile avaldatavat survet. Kui see ületab eelnevalt seadistatud survet, rakendab pidurdusabi pidurid täisjõuga. |
Neljarattavedu | Neljarattavedu. Mootor veab kõiki nelja ratast. |
Nimmetoega mugav iste | Vt null-gravitatsiooni iste. |
Nissan All Mode 4x4-i | Neljarattaveosüsteem, mis rakendub automaatselt, kui olud (nt muda, lumi, lörts) seda nõuavad. Pakub võimalikult head haarduvust ja kohest reaktsiooni. |
Nissani dünaamiline juhtimissüsteem | Süsteem, mis reguleerib nupuvajutusega mootori ja rooli reageerimist (ning CVT-ga varustatud autodel käigukasti reageerimist). |
Nissani intelligentne võti (ehk I-võti) | Vabakäe-sisenemissüsteem, mis võimaldab avada ukse või pagasiruumi vaid käepidemel nuppu vajutades. Sageli koos käivitusnupuga, mis tähendab, et traditsioonilist võtit ei ole üldse. |
NissanConnect | Nissani multimeediumsüsteem audio, side ja navigeerimise jaoks, mis pakub nutitelefoni ühenduvust, heli voogedastust Bluetoothi kaudu, navigeerimisfunktsioone ja sisendeid iPodile/USB-le. NissanConnectiga säilitate ühenduse välismaailmaga autost väljumata. See on täis funktsioone ja rakendusi, mis aitavad teil püsida ühenduses. See võimalus on saadaval operatsioonisüsteemiga Android ja iOS seadmetele. Teenuste tellimine, nutitelefoni ühenduvus ja paketi (teenused ja rakendused) sisu võivad mudelist olenevalt erineda. |
NissanConnecti EV-teenused | Täiesti uus süsteem 2016. aasta Leafile, mis laseb klientidel suhelda oma autoga nutitelefonist või veebisaidilt; juhid saavad kaugjuhtimise teel oma Leafi laadima panna või juhtida kliimaseadet, oma autot otsida, vaadata sõiduandmeid nagu läbisõit, energiateave või ökoskoor ja koguni võrrelda ennast ülemaailmse Nissan EV kogukonnaga. Lihtne aktiveerida ja kasutada, teenused on 3 aastat tasuta. |
Nõlvaltstardi abi | Mäel sõitma hakates ei lase nõlvaltstardi abi autol tahapoole veereda, hoides pidureid mõned sekundid surve all, et juhil oleks aega tõsta jalg piduripedaalilt gaasipedaalile. |
Null-gravitatsiooni iste | Iste, mille loomisel on inspiratsiooni saadud astronautide poolt kasutatavast neutraalsest isteasendist kosmoses. See pakub hoolikalt välja arvutatud tuge erinevatele kehaosadele erinevatel kõrgustel. |
Nutikas parkimisabi | Mõõdab vaba paralleelse parkimiskoha suurust ja aitab autot parkida. Lisaks auto pikkusele on vaja vaid 0,75 m lisaruumi, et auto automaatselt parkimiskohale juhtida. Juht peab vaid järgima ekraanil kuvatavaid juhiseid, vahetama edasi- ja tagasikäigu vahel ning vajutama gaasi ja pirurit. |
Nutikas tahavaatepeegel | Sisseehitatud LCD-monitoriga tahavaatepeegel, mis on ühendatud tagumise kaameraga. |
Otsesissepritse | Mootorisüsteem, kus bensiini või diislit pihustatakse otse mootori silindrisse, mitte eelkambrisse ega kollektorisse. Otsesissepritsega on põlemine tõhusam – kütusetarbimine on väiksem ja heitgaase vähem. |
Passiivne turvalisus | Turvafunktsioonid, mis kaitsevad sõitjaid õnnetuse korral (nt deformeerumispiirkond, turvavöö, turvapadi). |
Pimeala hoiatussüsteem | Nissani süsteem kasutab lainurkobjektiiviga tagumist kaamerat, et tuvastada mõlemal pool sõidukit pimealasse jäävaid sõidukeid. Kui pimealas tuvastatakse auto, süttib uksepeegli klaasis hoiatustuli. |
Pöördemoment | Mootori tekitatav pöördevõimsus. |
R9M | Mootori 1.6 dCi koodnimi (saadaval mudelitele Qashqai ja X-Trail). |
Roolivõimendi | Süsteem, mis kasutab roolimise lihtsustamiseks hüdraulika või elektri abi. |
S–Z
Nimetus | Kirjeldus |
Šassii | Struktuur, mis toetab sõiduki keret, mootorit, jõuülekannet ja vedrustust. |
Šassiikontrolli tehnoloogiad | Üldine mõiste, mille alla käivad kolm erinevat süsteemi: aktiivne sõidukontrollisüsteem, aktiivne mootoripidurdus ja aktiivne sõidujäljekontroll. |
Sidur | Jõuülekande komponent, mis ühendab mootorit ja manuaalkäigukasti ja mida kasutatakse käigu vahetamisel ülekande lahutamiseks mootorist. Juht vajutab siduripedaali alla, et võimaldada käikude vaikset ühendamist. |
Silindri läbimõõt x kolvikäik | Mootoris suhe silindri läbimõõdu ja kolvikäigu pikkuse vahel. See näitaja väljendab, kas mootor on ette nähtud pakkuma suuremat kiirust või pöördemomenti. Pika kolvikäiguga mootor (kus kolvikäik on suurem kui silindri läbimõõt) pakub maksimaalse võimsuse arvelt suuremat pöördemomenti; lühikese kolvikäiguga mootor pakub suuremat võimsust ja väiksemat pöördemomenti madalamas pööretevahemikus. |
Sõidurajalt kõrvalekaldumise hoiatussüsteem | Süsteem, mis hoiatab visuaalselt ja heliga, kui auto sõidurajalt kõrvale kaldub. Hoiatus peatub, kui kasutatakse suunatuld, viidates teadlikule rajavahetusele. |
Tagumine parkimisandur ja tahavaatekaamera | Põrkerauas olevad andurid tuvastavad kuni 1,5 meetri kaugusel sõiduki taga olevaid takistusi ja väljastavad vahelduvat signaali, et teavitada juhti, kui kaugel takistus asub. Signaal muutub pidevaks, kui takistus on lähemal kui 30 cm. Tahavaatekaamera näitab vaadet sõiduki taga. |
Täisvaatemonitor (AVM) | Täisvaatemonitor näitab autost 360-kraadist ülaltvaadet. |
Teljevahe | Kaugus esi- ja tagarataste keskkoha vahel. Pikk teljevahe tähendab harilikult suuremat ruumi sõiduki sees. |
ThermaClear | Soojendusega tuuleklaas, mis on saadaval mudelil Qashqai. |
TPMS | Rehvirõhu jälgimissüsteem (TPMS) on elektroonikasüsteem, mis jälgib rehvide rõhku ja hoiatab juhti, kui see on madal. |
Trummelpidur | Pidur, milles üks või mitu hüdrosilindrit suruvad paari piduriklotse vastu piduritrumli sisepinda. |
Turbo | Turbolaadur on pöörlev kompressor või pump, mis töötab heitgaaside toel. Turbo saadab mootori silindritesse rohkem õhku, mis võimaldab põletada rohkem kütust ja toota suuremat võimsust. |
Turvakilp | Nissani turvafunktsioonide pakett, mis sisaldab aktiivseid sõiduki reaktsioone õnnetuste vältimiseks (tavaliselt andurite või kaamerate abil), näiteks sõidurajalt kõrvalekaldumise hoiatussüsteem, pimeala hoiatussüsteem, liikuva objekti tuvastus. Paketi sisu võib olenevalt mudelist erineda. |
Turvapadi | Õhuga täidetav padi, mis kaitseb suurema kokkupõrke korral pead ja ülakeha vigastuste eest. Eesmised turvapadjad tulevad roolist ja armatuurlauast. Külgmised turvapadjad tulevad uksest ja turvakardinad laest. |
Ühisanuma sissepritsesüsteem | Diiselmootori kütuse otsepritsesüsteem, mis säilitab pidevalt kogu kütusetorustikus kõrge rõhu. Mootori elektroonika reguleerib pritse survet ja ajastust vastavalt mootori kiirusele ja koormusele. |
Vedrustus | Komponendid, mis ühendavad rattaid sõidukialusega ja määravad sõidumugavuse ning juhitavuse. Enamikus vedrustustes kasutatakse keerdvedrusid või lehtvedrusid. Vedrude liikumist kontrollivad summutid, mida nimetatakse sageli mortisaatoriteks; suuremat kontrolli võivad pakkuda stabilisaatorivarras või isegi kaks stabilisaatorivarrast (üks ees ja teine taga). |
Xtronic | Täiustatud sujuvalt muutuva ülekandearvuga (astmevaba) käigukast, mille ülekandearvu saab kiiresti elektrooniliselt juhitavalt reguleerida. |